onsdag 19 maj 2010

"Cykler der ligger og flyder"

Våren har äntligen kommit. Cykelturen till förskolan och sedan till bussen var helt underbar. Idag saknade jag min cykelpendlingen mer än vad jag någon tidigare gjort.

Jag har tidigare kritiserat Förbifart Stockholm som ett tok-projekt utan dess like. Anledningen till min kritik är att jag inte anser att det kommer lösa problemet med köer i biltrafiken. Idag får jag vatten på min kvarn när man i SvD kan läsa om Trafikverkets prognos som säger att om 10 – 15 år kommer inte kapaciteten räcka till utan det kommer uppstår köer. Eftersom 17 av de 21 kilometrarna kommer gå i tunnlar kan man inte tillåta lång köer eftersom det kommer riskera säkerhet och folks hälsa. Jag vet inte vad ni säger, men för 28 miljarder i skattpengar kan jag komma på lite andra bra saker som man kan göra. Jonas Eliasson, professor i transportsystemanalys på KTH, menar att om man skulle bygga vägen med mer än de sex fält som planeras idag, d.v.s. bygga den för att möta kommande behov, skulle det inte vara samhällsekonomiskt hållbart.

Jag tror att det enda sättet man kan komma runt köerna i trafiken är att det körs färre fordon på våra vägar, speciellt i storstadsregionerna och inne i de centrala delarna av våra städer. Ju fler vägar vi bygger, desto fler väljer bilen eftersom det blir smidigast. Så länge bilkörandet och bilparken ser ut som den gör idag är det inte ett alternativ. Miljön och folkhälsan kommer inte klara det hur länge som helt. Hur får man då ner andelen bilar på våra vägar? Fixar fler tåg och bussar? Absolut, det kan vara en lösning, men jag tror inte att det får de inbitna bilisterna att åka kollektivt, det är helt enkelt inte tillräckligt attraktivt. För att runt problemet med köer och för mycket trafik krävs det att man ändrar beteende och tankesätt. Det innebär inte nödvändigtvis att man ska försvåra för bilister, vilket många gånger verkar ses som en lösning, utan om att börja tänka i andra banor och göra alternativen mer attraktiva, för min del hade jag ju gillat om man börjar tänka cykel.

Återigen kan man titta över sundet här nere till Köpenhamn, där tekniska- och miljöadministrationen har inlett något som heter ”Giv et praj” eller typ ”underrätta oss” på svenska. Det är en portal där man kan rapportera in saker som stör i stadslandskapet. T.ex kan man rapportera in hål och kanter i cykelbanan, avsaknad av ramper vid överfarter och avsaknad av linjer och filer för cyklister. Dessutom kan man rapportera in ”Cykler der ligger og flyder”, vilket för en svensk är ett fantastiskt utrryck.

Jag hoppas att Malmö med sin nya cykelsatsning kommer titta mycket över sundet. Det finns mycket att hämta där. Kanske Tokholmarna skulle inse att det finns en värld utanför vägtullarna som har bra lösningar på problem som inte behöver finnas. Återigen, jag vet inte, men 28 miljarder för 2 mil asfalt som dessutom inte kommer göra någon skillnad. Det låter ganska korkat!

Ut i våren, eller i varje fall njuta av den genom fönstret eller under lunchen!

Hepp!

2 kommentarer:

  1. En sådan "hotline" finns också i Göteborg i form av trafikkontorets och park- och naturförvaltningens gemensamma kundtjänst 150017 för en "trygg och vacker stad" dit man kan rapportera allehanda brister i stadsmiljön. Man får svar på några dagar, har själv provat och det funkar.

    SvaraRadera
  2. Trevligt. Jag har faktiskt inte undersökt saken i Malmö, dock gillar jag idéen med en portal på nätet. För mig ligger det närmre till hands att skriva än att ringa, men det är ju absolut bra att det finns. Skulle gissa att det finns här också. Får kolla upp det helt enkelt.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails