söndag 18 juli 2010

Slänger man inte mina skattepengar i sjön?

Foto: Al Ravenna (Wikimedia Commons)


Så var det äntligen lite semester. Blir lite mindre i år eftersom jag har en deadline på min avhandling. Dock kommer inte cykeln stå still. Det är ju fortfarande cykeln som är smidigast inne i stan och det är absolut det bästa alternativet när man ska till stranden eller till parken och grilla.

Sedan jag lyssnade på alla floskler på Almedalsveckan har jag funderat över prioriteringarna inom politiken och om det verkligen är så att politikerna vill Sverige och Sveriges befolkning det bästa eller om det är sig själv de bryr sig mest om. En sak som gör mig tokig, är när de två blocken slänger upp siffror efter varandra om hur många miljarder de tänker satsa på sjukvården för att få ner belastningen och få bort köerna. Missförstå mig nu inte, jag tycker vi ska ha en bra sjukvård, för min del tycker jag vi ska ha den bästa sjukvården i världen och den ska vara fri för alla som vistas i vårt land. Alla andra alternativ är egoistiska och politiska, inte rättvisa och logiska.

Varför blir jag då upprörd över att blocken vill satsa pengar i vården? Jo, hade det inte varit bättre att se till att göra något åt källan till problemet? Redan i början på 1900-talet kopplade Hans Kraus (klättrare och läkare) ihop motion och hälsa. I stället för att gipsa eller ordinera sängläge och piller, ordinerade han träning och/eller speciellt anpassade övningar. Det är inte särskilt svårt att fatta idag, alla vet om det, annars hade man inte sett den stora ökningen i köp av träningskort efter alla nyårslöften eller dagligen hört folk säga att de borde börja träna. Vi som tränar regelbundet är oftast särskilt medvetna om hur det känns om man slutar träna en period. Man mår helt enkelt väldigt mycket sämre; man blir trött, hängig, oengagerad, ineffektiv och tappar kreativiteten. Redan på Hans Kraus tid kunde man se att för lite motion ledde till ökad risk för diabetes, fetma, blodtrycksförändringar och cancer (ja, ni läste rätt, cancer). Om nu så är fallet, hade det inte varit läge att satsa lite mer på att förebygga välfärdssjukdomarna i Sverige? På det sättet hade man minskat trycket på vården avsevärt. Dessutom hade man sparat ofantligt mycket pengar på det, spara pengar samtidigt som folk mår bättre, man blir mer effektiv och saker och ting blir mindre jobbiga? Så, varför inte se till att folk rör sig i stället och framförallt, VARFÖR HAR MAN TAGIT BORT IDROTTEN I SKOLAN. Vilken jubelidiot var det som tog det beslutet. Det är förmodligen ett av de största misstagen som någonsin gjorts i Sverige, ett praktexempel på egoistiskt och ologiskt beslut. Börja där kära politiker, då ska ni få se att vi får lättnader på vårdtrycket.

Varför är det då vidare så svårt för folk att träna? Tja, ett av de vanligaste argumenten jag hör är att man inte hinner. Känn efter själv så inser du hur befängt det är. Det är ett så otroligt dåligt argument! Visst, har man två barn och ett heltidsjobb (jag har själv ett barn och ett heltidsjobb) finns inte mycket tid över, men det behöver inte ta mer än en 30 - 50 minuter att ta en löptur. Finns inte ens denna tid är det kanske läge att börja titta över sitt liv lite. Något som många inte ser är vardagsmotionen. DEN är det viktigaste vi har. Cykla till jobb i stället för att ta buss eller bil, cykla eller gå till festen eller in till stan, taxi, buss och bil är värdelöst och kostar pengar, ta trappor när du ser dom, inte rulltrappor och hiss. Nu säger den inbitne pessimisten kanske, ”spelar roll om jag går i trappor”. Jag det spelar en otroligt stor roll för välbefinnandet och dessutom tar det ingen tid och kostar inga pengar. Vi har jobbat så hårt under så lång tid att behöva röra oss så lite som möjligt. Vi har jobbat så mycket på det att vi börjar må riktigt dåligt av det. Tokigt! Det är skönt att se att man t.o.m. får med håll av modebloggare och av ekonomibloggare.

Upp på hojen eller på med löparskorna nu och se till att bli och/eller hålla dig frisk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails