fredag 9 juli 2010

Kortfilm om cykling i Boston

Igår startade dagen med avlämning på förskolan, följt av en helt underbar cykeltur till jobb i solsken och lätt medvind. Dagen kunde inte bli annat än effektiv och bra. Cyklingen hem bjöd på en annan favorit på sommaren. Ett lätt regn med en behaglig temperatur. Dock kunde man vara utan motvinden, men jag ska väl inte klaga, den var inte så hemsk ändå.

Hittade, genom bloggen Cycling in Auckland, en sevärd kortfilm om arbetet med infrastrukturen för cykel i Boston. Jag tror många har en bild av USA som ett bilburet land (vilket i och för sig stämmer till stor del), men det finns små oaser även där som verkligen arbetar framåt för att komma tillrätta med fetma och andra välfärdssjukdomar, avgaser och föroreningar och en effektivisering av städerna. I filmen ser ganska mycket cyklande och dessutom blir man ju nästan avundsjuk på vissa lösningar man ser. T.ex. som att ha cykelbanorna i en speciell färg för att verkligen markera att det är en yta för cyklar. Nåja. Lite att titta på i solstolen mellan tupplurarna, håll tillgodo.

Streetfilms

1 kommentar:

  1. Åååå regn? skicka dropparna till mig, jag längtar och väntar!

    Nu ska jag se kortfilmen.
    /ha det gott

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails