onsdag 8 maj 2013

Ny cykelblogg i svenska media


Här om dagen inledde Sydsvenskan en artikelserie om cykling. I samma veva lanserade man en ny cykelblogg, Cykelstaden. Jag tycker det är fantastiskt bra att man göra det. Jag sträcker lite på mig och känner mig lite stolt när jag tänker tillbaka till den dagen jag satt ner tillsammans med webbredaktionen för Sydsvenskan och fick äran att börja skriva Sveriges första cykelblogg i en svenska nyhetstidning.

Jag tycker det är bra och oerhört viktigt att Sydsvenskan tar vid där jag slutade eftersom trafik generellt och cykling i synnerhet tenderar att engagera människor o det grövsta. Det är bara att titta i kommentarsfälten eller sätta sig ner på närmsta kaffe eller i ett fikarum. Cykling är ett buzz-ord och man hör diskussionerna överallt. Jag gillar det. När jag började blogga om vargdagscykling var vi kanske tre bloggare i Sverige som var riktigt aktiva i skrivandet. Idag finns en enorm mängd forum, Facebookgrupper, bloggar, Twitterflöden m.m. där man kan följa och delta i diskussioner kring cykling.

En sak som jag dock tycker är mindre kul med Sydsvenskans nya satsning är att jag tappar all lust att cykla. Det verkar ju vara helt sjukt farligt. Det är ju nästan så att jag börjar snegla på de så kallade undersökningarna som försäkringsbolagen gjort och känner att det här med cykling kanske inte är något bra ändå? Som tur är har jag sysslar med den här frågan för länge för att hamna i den fällan. Jag vet (tror jag i varje fall) att Sydsvenskan har goda intentioner och att de verkligen vill lyfta cyklingen. Ett av problemen är dock att man lätt ramlar in i den svenska säkerhetsnarkomanin och inte kan ta en funderare utanför ramarna.

För att ta ett exempel så blir jag helt livrädd av att 94% av alla som dog i cykelolyckor 2011 inte bar hjälm. SHIT! Det är ju hur mycket som helst. När jag sedan kommer ihåg att det nog egentligen inte handlar om något stort antal så blir jag lugnare igen. Enligt polisrapporterad statistik på Transportstyrelsens hemsida dog 2 cyklister i hela Region Skåne under 2011. Jag gissar dock att det inte var denna statistik de använt (skulle vara intressant att se någon källa på deras data). Visst, skulle det vara 2 stycken är det 2 för många, men relativt få om man ser till hur många cykelresor som görs per år i Malmö. Ska man ha hjälm? Tja. Det är upp till var och en. Själv har jag det sällan och jag tycker man har en paranoid syn på cykelhjälmen i Sverige. Man ser den ofta som något som kan minska cykelolyckorna när hjälmen egentligen enbart är något som kan minska konsekvenserna av en cykelolycka. Vill man minska antalet olyckor är det andra saker man måste diskutera.

Nåväl. På det hela taget är det kul att Sydsvenskan lyfter cyklingen. Man kan diskutera innehållet och vi har alla rätt att tycka till om det. En av de roligaste fenomenen med det hela, vilket också är en av anledningarna till att jag allt oftare tappar sugen att diskutera och skriva om cykling, är att diskussionerna i kommentarsfält är exakt likadana som när jag skrev och är exakt likadana oavsett vad man skriver. Mycket gnäll, mycket tyckande, extremt lite konkret och konstruktiv debatt. Mer konkreta och konstruktiva diskussioner skulle jag vilja se.

Cykla aktivt!  

red. 8/5
Tittade på Sydsvenskanartikeln igen angående antalet döda som inte haft hjälm. Det står faktiskt inte att det bara är i Malmö, utan allmänt i trafiken. Alltså, tittar vi i stället på hela landet är det 21 stycken cyklister som dött, d.v.s. nästan 20 som inte haft hjälm. Detta gör det ännu mer intetsägande eftersom 20 stycken i relation till antalet cykelresor i hela landet är försvinnande lite. Cykling är helt enkelt helt otroligt säkert.

4 kommentarer:

  1. 70% av de omkomna cyklisterna dog i kollision med motorfordon http://sv.wikipedia.org/wiki/Cykelhjälm#Skadefrekvens

    Jag kan tänka mig att alkohol och ålder också spelar in, men det verkar inte finnas något intresse hos myndigheter eller media att diskutera det. Här står det lite om äldre personer, intressant även om det inte handlar om cykling:

    Fler pensionärer dör i fallolyckor än i trafiken. Ekot

    SvaraRadera
  2. Om jag uppfattat det hela rätt så dödas de flesta cyklister av högersvängande lastbilar, och får man en sån över sig hjälper inte cykelhjälm.

    Dock hjälper ju onekligen hjälm vid ett stort antal mindre allvarliga olyckor. Om någon kunde uppfinna en cykelhjälm som inte såg så töntig ut hade det nog hjälpt oerhört mycket.

    Tycker inte du ska delta mer i forum-diskussionerna och därmed göra diskussionerna sakligare.

    SvaraRadera
  3. Tack för era kommentarer.

    Cyklister dör i kollision med motorfordon, det är ju inte konstigt egentligen, dessutom är det som du säger Anonym, det är många som stryker med pga svängde lastbilar.

    Hjälm kan absolut vara bra, men det är viktigt ur väldigt många aspekter att det förblir frivilligt. Det är det många argumenterar för, men inte alltid helt tydligt.

    Jag vet inte vem du syftar på, men jag känner det riktigt att alla får delta i alla diskussioner i alla forum, annars kan diskussionerna lätt bli enögda. Det finns det tyvärr för många exempel på.

    SvaraRadera
  4. Jag råkade skriva ordet "inte" av misstag, sorry! vet inte hur man ändrar..

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails