tisdag 28 maj 2013

Cykelrapporten - ett stort steg i rätt riktning

När jag cykelpendlade mellan Malmö och Lund var det många gånger man störde sig på saker som faktiskt hade varit ganska lätta för kommunerna att åtgärda. Problemet var att jag sällan kom ihåg eller hade tid att rapportera det när jag kom till jobb (eller hem). Dessutom visste jag sällan vilken kommun jag befann mig, jag cyklade genom fyra kommuner (Malmö, Burlöv, Staffanstorp och Lund), vilket gjorde det hela ännu mer omständligt.

Nåväl latmask. Om jag väl kom ihåg att jag skulle felrapportera fick jag ta reda på vilken kommun felet var i, efter det leta upp var jag felanmälde saken, skicka felmeddelande och hoppas att det kom rätt. Jag undrade många gånger varför det inte bara fanns en app där jag kunde ta ett foto, skriva en kort mening om vad som var fel, trycka ”skicka” och så gick det ett meddelande till rätt kommun utifrån mina koordinater från GPSen i mobilen. Rätt lätt egentligen.

Nu är det så att en sådan app finns. Malmö tog fram en sådan, för Malmö. Vad jag förstår är också Lund på gång med en sådan app och jag vet att det finns i en del kommuner till. Jag har bara provat Malmö stads app och jag måste säga att den är riktigt smidig. Problemet kvarstår dock, är jag i Malmö kommun på min väg till Lund, eller har jag kört över gränsen till Burlövs kommun? Man väntade alltså på nästa steg.

Nu är det steget taget. Det är Cykelfrämjandet tillsammans med försäkringsbolaget Folksam som tagit fram appen ”Cykelrapporten” som finns för både iPhone och Andoid (och i din browser på datorn).
I Cykelrapporten kan du rapportera in fel och ge förslag på vad du tycker är relevant. När du skickat in din rapport är det till att vänta lite för du måste vänta till den har fått 10 röster innan den skickas till ansvarig kommun. Under tiden du väntar kan du ju scrolla runt lite och rösta på andras rapporter som du tycker är vettiga. Jag gillar idén skarpt, vi börjar närma oss en heltäckande tjänst som faktiskt har efterfrågats av cyklisterna länge.

Filmen om Cykelrapporten.

Detta är bra, men det finns dock ett STORT MEN. Är kommunerna redo för detta? De har ju sina egna kundtjänster och kan de samordnas under en extern tjänst? Kommuner är långsamma organisationer och det tar tid innan saker kan sättas i funktion ordentligt och det är inget konstigt med det. Det finns ju faktiskt en mening med det. Men ibland gör den trögheten att det tar så fruktansvärt lång tid innan saker utvecklas åt det håll som så många vill.

Jag har ganska goda förhoppningar om att vi snart kan få till en riktigt bra tjänst, och jag tror att Cykelrapporten är en bra bit på vägen. Så, dra ner appen och surfa in på sidan och sätt igång och rapportera och rösta. Det är för vår egen skull vi gör det.

Hur är era tankar kring detta? Vad använder ni idag för att rapportera? Rapporterar ni alls fel? Hur gör ni när ni vill ge förslag till kommunen?

Cykla aktivt.

2 kommentarer:

  1. Jag kör med fixamingata.se där man kan rapportera annat än bara fel som berör cyklister. Har i alla fall fungerat så pass att jag fått svar från Lunds kommun på de fel som rapporterats där. Även Staffanstorp har gett livstecken ifrån sig baserat på rapporter. Gillar fixamingata mer då det är både öppen källkod och öppen kartdata som de använder sig av så man själv kan fixa fixamingata. ;)

    SvaraRadera
  2. Som sagt hoppas att landets kommuner är redo att ta emot dessa rapporter. Kan dock ha en stor invändning på att det endast är de "mest populära" förslagen, förändringarna som rapporteras. En felanmälan som inte får många röster behöver väl inte vara mindre akut? Ska en persons nätnärvaro avgöra? Många vänner på Twitter och Facebook = felanmälan tas på allvar?

    Behovet av en enkel och rikstäckande funktion finns dock och jag hoppas att vi snart har en sådan. Kanske kan det bli denna?

    Av egen erfarenhet så vet jag att man från kommunens sidan (Norrköping) är tacksamma och att de snabbt åtgärdar problem. Men då har jag använt kommunens webformulär att göra detta!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails