lördag 11 september 2010

Ingen fara för dig med cykel i trafiken

Igår vid lunch hoppade jag på cykeln för att sticka ner till “Hoddorna” för att köpa makrill och ta grönsaksstånden på Fridhemstorget på vägen hem för att köpa lite färska grönsaker. Jag är fortfarande exalterad över de nya bromsklossarna. Att en sån liten sak kan göra så stor skillnad. Det är en njutning arr cykla! Lunchen blev rökt makrill och en salsa på rödlök, squash, hackad vitlök, salt & peppar och lite creme fraiche. Till detta hemmaodlade tomater och ett stort glas kranvatten med en twist citron. Kostnad 26:- och i tid c:a 20 minuter. Kan knappt bli bättre!

Fick en kommentar här om dagen. En kommentar som man hör allt för ofta.

“Jo, jag cyklar inne i Malmö, men jag gillar det inte. Trafiken är så intensiv och jag är ofta rädd. Det finns för lite cykelbanor och det är cyklister över allt.”

Ja, vad ska jag som propagerar för cykling svara på detta? Jag brukar ge svaret att rädslan försvinner med erfarenheten eftersom du då även får ett bättre självförtroende, du lär dig läsa av trafiken och du lär dig ta ansvar för både dig själv och andra trafikanter. Faktum är att det som folk oftast är rädda för när de cyklar i trafiken är bilar. Dock är det faktiskt sällan bilarna som utgör något större hot för dig som cyklist, bilar är ganska förutsägbara. Det som oftast är det farliga för dig som cyklist är andra cyklister som inte klarar av att bete sig ordentligt i trafiken, eller fotgängaren som kommer ut mellan bilarna, eller bildörren som slängs upp av en oaktsam bilist som nyss har parkerat.

Detta är dock saker man lär sig parera och “förutse” med ökad erfarenhet. Det är faktiskt inte så farligt att cykla som många tror, eller vill få en att tro.
Hittade också en mycket bra kortfilm om detta ämne genom bloggen Cyclelicious. Det är filmskaparen Laura J. Lukitsch som gjort en film om hållbart resande i staden. Denna video är en del av en längre dokumentär.



Så, hoppa på cykeln och ge dig ut i staden. Det är ett roligt, spännande, givande och framförallt ett väldigt tryggt sätt att ta sig fram på.

Läs även lite hos Erik Sandblom och Kärringcykelbloggen.

Cykla lugnt!

4 kommentarer:

  1. I filmen Urban biking har alla cyklister cykelhjälm, när får vi se det i Sverige????

    /Johan

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren Johan.

    Ja, det är en bra fråga. Det här med cykelhjälm är en sak som debatteras ganska friskt runt om i världen, även här i Sverige. Personligen har jag sällan cykelhjälm om jag cyklar inne i stan, men alltid om jag cyklar längre sträckor, eller om jag vet att jag kommer cykla hem sent på kvällen när jag är trött eller tagit ngn öl.

    Mina argument för hjälm är att det är det skyddar huvudet OM man skulle slå i det, den ger ett visst sol- och vindskydd och den håller frisyren på plats. Måste alla ha hjälm? Vet inte, tycker det är upp till var och en. Det kan inge en falsk trygghet, vilket är ett argument mot hjälm.

    SvaraRadera
  3. Har en kompis som cyklar mellan Lund och Bjärred, han krockade i förra veckan. Han föll, fick skrapsår och cykeln skadades, sedan tänkte han inte mer på det.

    På kvällen upptäckte han att cykelhjälmen hade fått en lång spricka...

    /Johan

    SvaraRadera
  4. Som sagt, cykelhjälm kan absolut vara bra om man slår i huvudet. Jag får hellre en spricka i min hjälm än i mitt huvud.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails