torsdag 15 april 2010

Ett rungande NEJ till alla motioner om cyklingens väl

Härlig cykeltur idag genom det Skånska landskapet. C:a 5-6 grader i morse, vindstilla (jo, vindstilla i Skåne!) och sol. Bladknopparna har börjat spricka och den där härliga doften som kommer på våren låg i luften. En helt grym morgon för en pendeltur med cykeln helt enkelt. Det märkes också att folk känner av våren. Det var lite lugnare och lite trevligare idag i trafiken, folk släppte fram varandra och visade hänsyn. Trevligt med andra ord!

Dock får ju trevliga saker ofta ett abrupt slut och så även denna gång. Fick tillskickat mig beslut som togs i riksdagen igår den 14:e april. Längst ner i detta beslut kan man läsa ett nedslående, men kanske inte så förvånande beslut, ”Nej till motioner om cykelfrågor”. Dessa motioner, ja, det var fler än som fick ett rakt nej handlade bl.a. om krav på separata cykelvägar när man bygger så kallade 2+1-vägar och även att cykling skulle bli tillåtet i motsatt riktning på enkelriktade gator.
Jag har varken orkat eller hunnit läsa igenom och sätta mig in i trafikutskottets betänkande, men när man ögnar igenom det så är det som vanligt en massa fina ord om hur man planerar och funderar över att saker och ting ska ske. Dock börjar jag ana att det är just det, en massa fina ord. Ett bra exempel är följande utdrag som behandlar en av de saker i infrastrukturen i Sverige idag som tar död på cyklisters möjlighet till cykelpendling, nämligen 2+1-vägars avsaknad av cykelmöjlighet:

"Enligt vad utskottet har fått veta har Vägverket påbörjat en inventering av vägar med mitträcken, och resultatet ska därefter ligga till grund för överväganden om vilka vägsträckor som behöver kompletteras med en säker och trygg väg för cykeltrafik."

”Utskottet välkomnar en sådan ökad och specificerad satsning men vill i övrigt inte föregripa behandlingen av den nämnda skrivelsen. Utskottet förutsätter vidare att ökad uppmärksamhet riktas mot åtgärder i trafikens infrastruktur inom ramen för de fortsatta resultatuppföljningarna för att främja ett ökat cyklande i samhället.”

Jaha, och när kommer den verkligen satsningen på cykeltrafiken. Jag är inte själv politiskt engagerad och jag vet att alla formaliteter och byråkrati tar väldigt lång tid, men jag tycker mig se samma text i allt jag läser. Om man nu menar allvar med att man vill ha en ökad cykeltrafik i våra städer kanske man måste börja fundera på hur vi i Sverige tänker på cykling och hur cykeln ska kunna få en naturlig roll i en kommande infrastruktur. Det funkar inte att bygga ut vägnätet för att det ska bli säkrare (vilket jag iofs tycker är otroligt bra att man gör) utan att ta lika stor hänsyn till pendlare med andra trasportmedel än bil. Jag hävdar fortfarande att man ska titta på föregångsländer som t.ex. Holland som är otroligt mycket längre fram än oss i cykel-tänkandet.

Nåja. Nog om detta. Tråkigt att se att man inte vill satsa mer på cyklingen fast man slänger sig med goda ord. Vi som cykelpendlar idag kan vara glada över att vi gör en stor insats för miljön, men kanske framförallt för oss själva. Motivationen, energin och vällusten man får och känner är enorm, även om det kräver att man får in rutinen innan detta infinner sig. Att skapa nya rutiner är det många som inte anser sig hinna, men faktum är att det enda sättet att hitta ny och ”mer” tid är genom att skapa nya rutiner och förändra sina invanda mönster.

Ser fram emot en trevlig cykeltur hem. Hur det än är så är det hyfsat fina cykelvägar mellan Malmö och Lund, ÄVEN om det finns väldigt mycket övrigt att önska.

2 kommentarer:

  1. Tack för det Nils. Av någon anledning missade jag att lägga in den i texten. May bad, tur man har läsare med huvudet med sig!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails