Idag var en helt fantastisk morgon att hoppa på cykeln och bege sig sina 2,5 mil till jobb. Första dagen för året man kunde lägga underställ och jacka hemma. Skönt.
För ett par dagar sedan blev jag uppringd av Joel Holm som är debatt-redaktör på Expressen som frågade om jag ville skriva lite om "konflikten mellan cyklister och bilister ur ett Sverige-Europeiskt perspektiv". Han hade varit i Köpenhamn och Malmö över påsken och förbluffades över skillnaderna i respekt för cyklister. Sagt och gjort, idag publicerades debatt-artikeln på Sidan 4 i Expressen.
Redan en hel del kommentarer som jag läst igenom och jag kan inget annat säga än att jag köper många argument och åsikter som framförs. Jag står fast vid att jag tycker många cyklister måste bli mer bestämda i sitt cyklande. Det gör att människor på cykel blir säkra i sin roll i trafiken, vilket i sin tur medför att man vinglar mindre, visar bättre hänsyn och har mer respekt för regler och medtrafikanter. Egentligen är väl "mer aggressiva" inte rätt ord, utan mer bestämda. En sak som man ofta hör om cyklister är att de saknar total respekt för regler och är helt oförutsägbara i trafiken. Jag kan absolut hålla med om detta. Det är väldigt många cyklister som verkligen behöver lära sig lite trafikvett, så som att räcka ut handen, se sig om innan man svänga och hålla sig till sidan så omkörningar (av cykel eller bil) underlättas.
Ett argument som jag bli lätt vansinnig när jag läser är att cyklar inte hör hemma på gatorna. Jag vet inte var det kommer ifrån att bilen är något helt transportmedel som har förtur till gatorna. Att cykla i natursköna parker och på snirkliga cykelstigar gillar jag när jag är ute och söndags-cyklar, INTE när jag pendlar. Då ska det vara rak väg och bra beläggning utan hål, kanter och rötter.
Jag är absolut inte en person som är prompt mot bilar. Jag kör själv bil. Det jag tycker och argumenterar för är att cykeln är ett mycket mer anpassat och bättre transportmedel på korta sträckor och i städer än vad bilen är. Bilar är ett fantastiskt transportmedel på längre sträckor som medför en otrolig frihet och rörlighet, dock är dagens bilar åt h-e för dåliga. Bilen har knappt utvecklats sedan den uppfanns och att driva en liten metallburk på ett fossilt bränsle är bara korkat.
Nåja. Mer om detta kommer antar jag. Jag kommer som vanligt cykla hem idag, ta det lugnt, njuta av frisk luft och titta på bilarna som stressar längs motorvägen. Jag har belysning, reflexer och bromsar som funkar och jag ser till att hålla mig till regler och se mig för. På så sett visar jag hänsyn mot mina medmänniksor, bilister som cyklister, samtidigt som jag känner mig tryggare.
Cykla lugnt!
Grattis till uppmärksamheten!
SvaraRaderaEtt sansat och sakligt inlägg tycker jag, med lite utblick i omvärlden.
Men kommentarerna finner jag ytterst tröttsamma, det är den vanliga skaran av självgoda ärkebilister och gnällspikar som aldrig tänker utanför sin egen lilla låda och funderar på vad ett samhälle är och vem det är till för.
Tack Ivan.
SvaraRaderaKlart att man blir lite trött på kommentarerna. Gnäll från dom lata som inte går att diskutera med. Men som du säger är det ofta folk som inte klarar att se längre än sträckan mellan ytterdörren och bildörren. Det är synd och faktiskt ganska tragiskt. Men, alla kan inte vilja cykla, omställningen måste ske av egen fri vilja.
Bra debattartikel!
SvaraRaderaVad många bilförare inte tänker på är att cykeltrafik är ett måste för att vägarna (i vart fall i de större städerna) inte ska bli igenkorkade. Se här vad som händer när cykeltrafiken ökar respektive minskar med 10%.
Doorstroming rotonde 10% minder fietsgebruik vs. 10% meer fietsgebruik
Många bilförare tycker att cyklister "hindrar trafiken". Kanske kan det upplevas så eftersom bilförarna ibland måste lätta på gasen när biltrafik och cykeltrafik ska samsas på en begränsad yta. Men sett i ett större perspektiv är det faktiskt cyklisters och kollektivresenärers förtjänst att det över huvudtaget går att åka bil inne i städerna. Utan cykling och kollektivtrafik hade det blivit totalstopp!
Bra inlägg i debatten! :) Har en del erfarenhet av olika cykelprojekt både i området. Det som är intressant är att folk säger att folk i Skåne kör som dårar jämfört med resten av landet. Folk som bor i Stockholm och flyttar ner hit och som tidigare cyklat vågar inte cykla för sin egen säkerhet. Mentaliteten "jag ska först" finns hos många bilister (och många cyklister också). Har arbetat en del med trafiksäkerhet och ser att en del cyklister har väldigt dålig koll på det där med trafikregler mm. Pendlar dagligen inom Lund med cykel, och det märks mycket väl vem som har körkort men cyklar och vem som inte har körkort. De med körkort har betydligt mer respekt för att en bil som kommer inte 50 km/h inte kan stanna på tio meter. De har också bättre koll på trafiken och mer respekt för ljussignaler och stopplikt. Men de är också bra på att ta plats i trafiken på ett sätt som samspelar med bilisterna på ett helt annat sätt än de cyklister som inte tar någon som helst hänsyn.
SvaraRaderaLite rörigt inlägg blev det nu, men jag hoppas att poängen går fram.
HC, tack för kommentare. Tycker att du får fram din åsikt bra och jag håller med dig fullt ut. Man märker en stor skillnad cyklister i mellan. De cyklister som är lite "rädda" och inte har koll på trafikreglerna är också dom som är farligast, både för mig som cyklist och för bilister. Jag har körkort och har kört mycket bil och precis som du säger har man mycket större förståelse för hur en bil fungerar i trafiken, man kan helt enkelt samspela bättre. Det finns alltid rötägg, oavsett transportmedel och det är dessa personer som är farliga i trafiken. Skulle vara bra med lite mer utbildning både när man tar körkort och t.ex. i skolan.
SvaraRadera@HC
SvaraRaderaMånga gånger blir cyklister orättvist beskyllda för att bryta mot trafikregler. Exempelvis tror många bilister att det är förbjudet att cykla på övergångsställen. Likaså känner många inte till att när man kör bil och är på väg ut från en rondell så ska cyklister på cykelöverfarten släppas fram. Och som cyklist är det heller inte helt ovanligt att bli beskylld för att "cykla rakt ut" trots att man kommer från höger i en korsning där högerregeln gäller.
Sedan är det ju så att cyklister ofta cyklar på trottoaren och mot enkelriktat. Men hur ofta kör inte bilister några km/h för fort? Jag skulle tro att bilister och cyklister är lika goda kålsupare vad gäller att bryta mot trafikregler... :)
Jag har i stort sett ingen erfarenhet av cyklister i Skåne, men GÅR dagligen en hel del i centrala Stockholm. Här får man ständigt räkna med att en cyklist kan svischa förbi på tre, fyra decimeters avstånd när man går på trottoarer. I Kungsträdgården, väl skyltade med fordonstrafik förbjuden, kommer det cyklar i så strid ström att man förvånas övar att inga lekande barn blir påkörda.
SvaraRaderaCykelställ är ofta placerade på trottoarer och torgytor. Vad cyklister inte tycks fatta är att detta inte ger dem rätt att cykla mellan gata/cykelbana och cykelställ, utan de skall faktiskt LEDA cykeln den sträckan.
Marcus, du skriver om att cykla i parker! Många parkvägar, åtminstone här i Stockholm, är gångvägar! Alltså cykling förbjuden. Men det betyder inte att man kan slappna av när man promenerar, för det vimlar av cyklister i alla fall!
Jag vill inte vara cyklisthatare, men jag har blivit det, beroende på cyklisternas uppförande! Skulle någon politiker förespråka prygelstraff för cykling på trottoarer, torg och i parker så skulle han få min röst!
Tack för kommentaren Stockholmsflanör.
SvaraRaderaJag håller med dig till viss del när det gäller cyklister. Det är många som fullkomligt struntar i trafikregler, må det var att cykla mot enkelriktat eller cykla på gångbanor. Under mina turer som cykelpendlare är det väldigt ofta andra cyklister som utsätter sig själva och mig för fara, vissa dagar är andra cyklister ett större "problem" än vad bilarna är. Detta framgår inte i artikeln eftersom utrymmet är begränsat.
Dock är det så att många gånger har cyklister inget val. Antingen cyklar man på en högtrafikerad gata eller mot enkelriktat (eller på en trottoar eller gågata). Även jag gör så när valen inte finns, dock måste man visa fotgängarna en väldig hänsyn om så är fallet, man är ju på deras "territorium". Sen är det tyvärr ganska vanligt att folk strosar runt på cykelbanorna, faktiskt är det nog lika vanligt som att folk cyklar på trottoarerna.
För att man ska komma runt dessa "problemen" vill det nog till att alla i trafiken visar mer hänsyn. Bilister mot cyklister och tvärtom, men även cyklister mot fotgängare och tvärtom.
Vad jag menar med att cyklister måste bli mer "tuffa" i sitt cyklande handlar inte om att man ska cykla som en idiot, utan att man ska kunna följa trafikströmmen med säkerhet, utan att vingla, stanna och gå av cykeln eller vara rädd i trafiken.
"Konflikten" mellan fotgängare och cyklister uppkommer ofta också p.g.a. att många kommuner tycker det är en fantastiskt bra ide att kombinera trottoar och cykelbana. Det kan bara sluta på ett sätt, att det uppstår tråkigheter, precis som när cyklister delar sträckor med bilister.
Här i Stockholm är många cykelbanor väldigt dåligt markerade! Och jag tror att de som går på cykelbanorna många gånger inte inser att de gör så! Å andra sidan så håller sig ju många cyklister inte på cykelbanan heller.
SvaraRaderaMen vad menar du med att man inte har något annat val än att cykla mot enkelriktat eller på trottoaren? Bullskit, säger jag! Visserliggen får du kanske runda ett kvarter eller se till att köra på rätt sida av gatan. Men bilarna klarar ju att följa dessa regler! Och om du tar trottoaren, då får du LEDA cykeln! Att följa reglerna är ett sätt att visa att cyklister är en trafikantgrupp att ta på allvar! Att köra lite som man vill gör cyklisterna till en oseriös trafikantgrupp!
Jag önskar att polis och lapplisor fick rätt att beslagta cykeln för de som cyklar på gångstråk där cykling inte är tillåten!
Som sagt, det är ALDRIG nödvändigt att cykla på trottoarer eller mot färdriktningen!!! (Nu håller jag visst på att bli arg också! :-) )
Ett problem på cykelbanorna är att det finns två typer av cyklister! De som cyklar fort, och de som "promenadcyklar". Men här gäller det för framför allt den första gruppen att anpassa körsätt och hastighet till situationen!
Stockholmsflanör, jag håller återigen med dig om att cyklister ska följa trafikreglerna. Det finns faktiskt inget som motiverar en cyklist att INTE göra det. När jag säger att man inte har något val, är det kanske en känga till de som planerat infrastrukturen för cykel. Du säger att "...kanske runda ett kvarter eller se till att köra på rätt sida av gatan. Men bilarna klarar ju att följa dessa regler!", och visst, man kan runda ett kvarter. Men jämför det inte med bilar. Pendlar man 5 mil på cykel varje dag har man inte kraft och ork att ta extra omvägar bara för att bilarna ska kunna ta en rakare väg. En bil trampar du på en pedal och bilen rör sig. En cykel måste du driva med egen kraft, varför ska då en bil ha rakare och kortare väg än en cykel (och nä, det är inte alltid så, men många ggr). Menar man allvar från politiker och stadsplanerares håll med att man vill ha mer cyklar i stan måste man också underlätta för trafikanterna. Dels för cyklister så det går lättare att ta sig fram och dels för att alla trafikanter ska kunna interagera i trafiken. Som det är idag är den mesta infrastrukturen i städerna byggd efter bilar, vilket leder till konflikter. Återigen är de kombinerade cykel- och gång-vägarna ett bra exempel, korkat till tusen. Faktiskt inte så konstigt att det uppstår konflikter.
SvaraRaderaJag gillar din tankegång, vi delar inte samma åsikter, men det fungerar att diskutera med dig, så länge du inte blir arg. ;)
Promenera lugnt!
Kul att läsa din artikel. Tack! Jag har cyklat mycket i andra länder, och då framförallt i Danmark och Holland. En jämförelse av villkoren för cyklister i Sverige och den högt utvecklade cykelkulturen Holland är förödande för Svensk del. Holländska vänner på besök som har cyklat i Stockholm har blivit förfärade över hur aggressiva bilisterna är, hur extremt dåligt det är ordnat för cyklisterna, hur svag ställning cyklisterna har (cyklisterna har som bekant den svagaste ställningen av alla grupper i svensk trafiklagstiftning) och hur rädda och hunsade cyklisterna är. Det är svårt att förklara varför cyklisterna har fått en så extremt svag ställning i Sverige. En förklaring tror jag finns i den hurtiga cykliströrelsen (cykelfrämjandet m fl.) som har gjort att cykling kommit att uppfattas som någon slags fritidssyssla/motionsverksamhet. Ungefär som att jogga. Inget man behöver ta på allvar i lagstiftning och planering. Här är några länkar som kanske intresserar:
SvaraRaderaEn jämförelse av Svensk och Holländsk cykelkultur
En jämförelse av Svenska och Holländska trafiklösningar
Cyklisten
Tack för din kommentar falk.
SvaraRaderaIntressanta länkar. Ska titta lite närmre på det. Jag tror det är dags för alla cykelpendlare och cykel-"tänkare" att slå sig ihop och organisera sig. Jag har själv varit i Holland ganska många gånger och blir lika bedrövad varje gång jag kommer hem när man märker hur åsidosatta cyklister är. Är det så att man vill satsa på en hållbarare stadstrafik genom att öka cyklandet så får man börja tänka om från politikernas sida. Som det är nu skulle man ju kunna tro att politikernas uttalanden bara är tomma ord, och så kan det väl aldrig vara? ;)