onsdag 5 oktober 2011

Offensiv i cykelpolitiken

Tidigare idag var det en liten fågel som Twittrade i mitt öra om att det kommit en bra och positiv cykel-rapport. Det är miljöpartikollegerna Karolina Skog (kommunalråd i Malmö) och Karin Svensson Smith (andre vice ordförande i Lunds tekniska nämnd) som presenterade en rapport som de kallar ”På stadiga hjul - En offensiv cykelpolitik för Malmö och Lund”. Detta gjorde de samtidigt som de träffade Kent Johansson (C), som är tillsatt av regeringen som cykelutredare med uppdrag att ta reda på hur vi kan öka cyklandet i Sverige till det dubbla.

Rapporten är mycket enkel skriven och det är en väldigt bra sammanfattning av läget på cykelfronten. Det mesta som står i rapporten har ni som läser min blogg hyfsat kontinuerligt förmodligen redan läst om. Anledningen till detta är bl.a. att Karolina och Karin jobbat ganska mycket för att lyssna på vad cyklisterna har att säga. I rapporten nämner man bl.a. seminariet jag anordnade i maj, en cykelguidning med Christian Fasth, Gröna hjulets cykelseminare, cykelklubben Lunedi och Lunds fot- och cykelfolk. Det är extremt bra eftersom rapporter som denna annars lätt blir en skrivbordsprodukt av någon som suttit på sin kammare och funderat.

Karin och Karolina kontaktade också mig för att få höra lite om vad mina läsare tycker och säger. Mer än gärna sprider jag cyklisternas ord och jag önskar att fler partier tog efter Miljöpartiet i det. Jag står gärna till förfogande och jag vet att det finns fler som gärna ställer upp och delar med sig av våra erfarenheter.

När en rapport som denna kommer från ett politiskt parti undrar jag direkt om det finns liknande rapporter eller liknande program för andra partier på kommunal nivå i Malmö- och Lund-området. Om det skulle vara så att det är någon politiker som inte är (mp) läser detta kanske ni kan kontakta mig så vi får se vad ni har att komma med. Cykling är ett hett ämne idag i Sverige och med rätta. Titta bara i media, man hinner ju knappt med längre. Bara på dessa år sedan jag började blogga om cykling har mängden cykelrelaterade inslag i media ökat rejält.

Titta i rapporten, berätta för mig vad ni tyckte (mail eller kommentar här) och hoppas på att det mesta blir verklighet.

Cykla lugnt!

1 kommentar:

  1. Hej! Jag blev glad av att läsa rapporten. Riktigt bra förslag, hatten av för alla som varit delaktiga!

    Här kommer några tankar och kommentarer:

    1. För egen del är jag inte så förtjust i bilfria zoner. Anledningen är följande: Idag har vi ett ganska orättvist transportsystem, det är bara motortrafikanter som har full trygghet och rörelsefrihet. När vi nu så sakteliga bygger om transportsystemet önskar jag ett trafiksystem där så många som möjligt känner sig välkomna. Visserligen gynnar bilfritt alla som inte kör bil, men det riskerar att skapa ett orättvist trafiksystem av samma sort som dagens, bara det att rollerna är ombytta.
    Ett alternativ till bilfritt är att utforma gatumiljön så att det blir tydligt att bilen är gäst. Här är ett exempel från Nederländerna: http://amsterdamize.com/2011/09/22/stop-to-smell-the-flowers

    2. Något som jag tycker borde lyftas fram mer, är att cykelbanor bör vara utformade för parvis cykling. Det vill säga, cyklister ska ha möjlighet att färdas två och två bredvid varandra utan att hamna i konflikt med mötande trafik. Ska man någonstans är det mycket trevligare att cykla bredvid sin reskamrat än att cykla på rad (som man ofta måste göra idag). Och för föräldrar är det tryggare att cykla bredvid sitt barn än före eller efter.

    3. På cykelbanor färdas personer i väldigt olika hastigheter. Allt mellan 3 och 30+ km per timme förekommer. Cykelbanor utformade för snabb cykling är verkligen efterlängtat men vi får inte glömma bort de som färdas långsamt. Vi får se upp så att vi inte får en utveckling där det uppstår en trafikrytm som man måste hänga med i för att känna sig trygg. Därför bör långsamma trafikanters behov alltid prioriteras högt.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails