Det blir inte mycket till cykling. Helt enkelt för att jag inte ska någonstans. Men näår jag ska det, blir det cykeln, för det är det allra lättaste sätt att ta sig fram nu när snön ligger tjock över hela landet. Här i Skåneland kom snön ganska tidigt och låg kvar ett bra tag. Sen blev det som det brukar, plusgrader och det hela smälte bort på en dag. Dagen därpå snöade det igen, c:a 10 cm på en dag, så nu är det gott om snö igen. Riktigt härligt enligt mig. Det ger ljus, det gör staden tystare, man kan åka skidor och folk gör i allmänhet allt lite långsammare. På det hela taget flyter allt som det borde göra alltid, lite lugnt och stilla där folk visar hänsyn och hjälper varandra.
När det här så här mycket snö pratas det som vanligt om snökaos och dålig snöröjning. Snökaos förstår jag inte. Det är inte så att vi bor i ett land som inte har årstider, vintern kommer tillbaka varje år och det är precis som det ska vara. Det är bara att ta det och lära sig hur man bäst hanterar det. För min del innebär det inte så stor förändring. I Malmö är gatukontoret riktigt grymma på att röja cykelbanorna, det görs oftast innan man röjer gatorna faktiskt. Detta innebär att det inte tar mer än kanske 5 – 10 minuter längre tid att cykla till jobb än när det är barmark. Detta har också lite att göra med att det är lite mindre cykeltrafik på cykelbanorna, men det är absolut inte tomt på något sätt. Tvärtom är det ganska många som fortsätter att cykla även nu på vintern. På med lite extra kläder och var lite mer alert när man cyklar så är det inte så stor skillnad mot resten av åren. Visst, det biter lite i kinderna och cykeln blir rejält skitig av smuts och salt. Förutom fördelen att man slipper skrapa rutor så finns de vanliga fördelarna dock kvar, det är ekonomiskt, det är otroligt hälsosamt, det är lätt och smidigt och det är miljövänligt.
Jag var uppe i Göteborg i helgen och blev lite förvånad. Det var väldigt få cyklister, faktiskt såg jag bara tre cyklister. Detta är kanske inte så konstigt med tanke på hur cykelbanorna såg ut i staden, eller ja, jag såg faktiskt inga cykelbanor. Vadå, finns det inte cykelbanor i Göteborg? Jo, det är jag absolut säker på att det gör, men man såg dom inte för dom snöröjs inte överhuvudtaget. Kanske är jag bortskämd av att bo i Malmö, lillasyster till cykelmeckat Köpenhamn, där man satsar stenhårt på cykling och har insett fördelarna med detta ur samhällsekonomiska och trafikmässiga synvinklar. Det ska bli kul att se var cyklingen har hamnat i Malmö om kanske 5 år, staden som redan nu verkar vara mycket bättre än Sveriges andra stora städer.
Hur tycker du snöröjningen funkar för cykelinfrastrukturen där du bor? Hur kan man göra den bättre?
Cykla lugnt.
I Nyköping är kommunen duktig på att snöröja cykelbanorna. Tyvärr är gatorna i enbarmligt skick i övrigt, just nu rent livsfarliga på cykel. Och man hamnar förr eller senare på en gata, för cykelbanorna tar slut.
SvaraRaderaTack för din kommentar Björn!
SvaraRaderaTrevligt att höra att det finns andra duktiga kommuner. Tyvärr är det ju ett problem i alla städer och orter, att cykelbanorna tar slut till sist. Många gånger anser man att cykellederna kan gå längs mindre gator, vilket jag i och för sig kan köpa under "vanliga" omständigheter med barmark. Jag skulle även kunna köpa det under tiden det är snö, men då skulle man behöva prioritera även de smågator som ligger längs cykelstråken, vilket man absolut inte gör. Ett annat problem med snön på gatorna är ju att bilarna spårar och gör det riktigt sörjigt, så frågan är hur bra det egentligen hade blivit om man röjt smågatorna.
Det bästa av allt hade varit om man hade byggt ut cykelbanorna så att alla cykelbanor hängt ihop och man aldrig hade behövt ge sig ut på gatorna. Ett sånt cykelnät skulle vara trevligt nationellt, men kanske lite av en utopi, men att göra det i våra städer (som faktiskt inte är så stora) borde absolut vara möjligt inom inte en alltför avlägsen framtid. Dock måste politikerna sluta snacka så mycket cykel och faktiskt börja agera lite. Något jag tror man kommer bli tvingad till när man inser hur ohållbart våra städer är byggda idag när t.ex. Peak oil börjar göra sig påmint på riktigt.