söndag 11 september 2011

Supercykelväg på väg att bli verkligenhet - i Örebro

Bilden är från Nerikes Allehanda

Det har skrivits en del om det i media och på en del andra bloggar. Det verkar som att Örebro kommer bli först i Sverige med en ”cykelhighway”. Detta är förstås fantastiskt ur fler synvinklar. Det ett stort steg framåt för Sverige att kommunerna nu verkligen börjar ta tag i frågan cykling. Cykling har verkligen blivit ett buzz-ord i våra kommuner och bland våra politiker och det är väl bara, som cykel-lobbyist och medborgare på jorden, att lyfta på hatten. Det är också bra med detta initiativ, för det kanske sätter lite press på Malmö, Lund, Burlöv och Staffanstorp att sätta igång med supercykelvägen mellan Malmö och Lund. En sådan supercykelväg (eller cykelhighway) skulle verkligen vara trevligt, dels för de som cyklar där, men även för att det faktiskt skulle vara trevligt att Sveriges första motorväg skulle får Sveriges första supercykelväg parallellt, en markering av en möjlig sväng i samhällsutvecklingen med råge.

I Örebro slår man till direkt och satsar på att göra två cykelhighways. Anna Windal som är trafikingenjör utformar sträckningen tillsammans med en kollega och säger följande till Nerikes Allehanda:

Syftet är att cyklisten ska vara prioriterad. Genomgående ska bilisterna ha väjningsplikt och det blir upphöjda cykelöverfarter, en form av kantsten som bilisterna måste ta sig över.

– Vi kommer också kolla beläggningen, se till avrinningen, förbättra belysningen och efter Svampenleden ska vi på ett ställe räta ut cykelbana så man inte behöver göra en tvär sväng.
Hon fortsätter:

– Vi kommer även att lägga linjer så man förstår att det här är en cykelmotorväg och även sätta upp skyltar. Här ska cyklisterna veta att de kan cykla i en hög hastighet.

I mina öron låter detta riktigt bra och jag hoppas verkligen att det blir av och att det till sist inte blir en massa kompromisser som det ibland blir med projekt som detta.

Ytterligare en sak som poppar upp i mitt huvud är vilken standard man sätter på dessa cykelstråk. För mig är en supercykelväg en väldigt bred cykelväg där man med lätthet kan cykla om samtidigt som det kommer ett möte, d.v.s. man ska med lätthet kunna vara tre cyklister i bredd. Det ska också vara gent, utan kanter, stopp och allt det andra som kommit fram här på bloggen när saken har diskuterats.

För min del hade jag gärna sett att Trafikverket hade gått in och satt upp någon slags standard på cykelinfrastrukturen (om en sådan inte redan finns). Med detta menar jag att man börjar kategorisera cykelinfrastrukturen på samma sätt som man gör med bilvägarna, t.ex. cykelbana, cykelväg, supercykelväg o.s.v. På detta sätt skulle man säkerställa en hög kvalitet på cykelnätverket där en kommun inte hade kunnat kunna komma undan med att kalla en hyfsad cykelbana där det finns kanter och märkliga omvägar för supercykelväg. Genom att sätta igång med detta arbete ganska snart hade ju varit att föredra eftersom det överallt i Sverige nu börjar byggas cykelbanor och diskuteras cykling. Risken är att cykelinfrastrukturen byggs upp helt fritt från tillsyn och att det därmed skulle bli ett lapptäcke av standarder och kvaliteter. För en gång skulle man nu ha möjligheten att från början bygga upp något riktigt bra från början. Dessutom skulle man visa att man faktiskt börjar ta cykeln på allvar som det transportmedel det faktiskt är och därmed höja statusen på cykeln som fordon i trafiken. 

Nu tror och hoppas jag att Örebro kommer göra deras tänkta cykelhighways så pass bra att de skulle falla in i kategorin supercykelvägar. Jag hoppas verkligen jag får se dessa inom snar framtid och önskar Örebro lycka till med projektet.

Cykla lugnt!

4 kommentarer:

  1. Jag vill tipsa om trafikverkets GCM-handbok. Där finns tydliga kriterier för cykelväg, cykelbana, gångbana etc..

    Där fick också information om max vinkel vid svängar, hur långt ifrån vägbanan hinder får finnas (stolpar, papperskorgar). Det märks att utredningarna som givit upphov till skriften har varit grundliga. Det är ambition att följa skriften i kommunerna som brister.

    handboken:

    http://www.trafikverket.se/PageFiles/35571/gcm_handbok.

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren fuzzie. Jo, GCM-handboken är bra och som du säger känns den ganska genomtänkt. Dock blandar man, återigen, ihop cykel och fotgängare, alltså fordon med icke-fordon. Jag gillar inte det riktigt. Dessutom kanske man skulle kunna förnya sitt synsätt lite och inte hänga fast vid cykelbanor och cykelvägar enbart, utan även ta med t.ex. supercykelvägar. Jag skulle också gärna se att man benämner cykelvägarna som bilvägarna, t.ex. riksväg 13 och E6, allt för att tydliggöra så mycket som möjligt.

    Jag håller dock med om att det kanske är följandet av klassificeringen som inte funkar som det ska.

    SvaraRadera
  3. Håller helt med, cykelvägnätet behöver standardiseras.

    När det gäller bredden bör cykelbanor vara dimensionerade så att det går att cykla två och två bredvid varandra. När Cycleville STHLM intervjuade Remy från Nederländerna var just möjligheten att cykla parvis något han saknar från sitt hemland.

    Trafikverket har dokumentsamlingen VGU - Vägar och gators utformning (länk)

    Min uppfattning är att VGU fungerar bra som riktlinjer för motortrafik, men att riktlinjerna för cykel behöver uppdateras.

    Exempelvis anger VGU att sidoavståndet personbil-personbil på 50-väg ska vara 70 cm. Men avståndet personbil-cykel behöver endast vara 50 cm. Ologiskt.

    Ett annat exempel från VGU är att sidoavståndet cykel-fotgängare ska vara 50 cm. Alla som cyklar känner till att det är mycket riskabelt att passera fotgängare med endast en halvmeters marginal.

    50 cm gäller för cykelbanor med "Utrymmesklass A". För "Utrymmesklass B" gäller 20 cm.

    SvaraRadera
  4. @Marcus
    GCM-handboken utgavs 2010 så absolut borde den ha haft med tanken på en prioriterad "ciclostrada". Boken påpekar med rätta att skyltningen är viktig. Den ska visa vart vägen leder och tydligt ange var man befinner sig. Däremot tar den inga initiativ till att tala om särskilda benämningar för cykelvägar. Den föreslår att skyltningen ska berätta områdets namn och/eller gatunamnet.

    Personligen finns det inte alltid gator längs cykelvägar. Där skulle man kanske kunna komplettera med ett skönt cykelnamn. Kanske uppkallas efter berömda svenska cyklister? Birger Winsnes gata, kanske? :)

    @Nisse
    Jag håller helt med om att det borde gå att cykla två och två i möte. Cykling är en social aktivitet som blir mycket roligare i grupp. Tror du att holland har engelskspråkig information om sina cykelvägs-kriterier? Kanske på webben? Det vore värt att läsa och ta med när jag talar med mina invalda politiker.

    Det ologiska i VGU verkar helt uppåt väggarna. Om cyklisten är den svaga parten på vägen borde avstånden vara :högre:, inte mindre. Helt bananas.

    Ang. avstånd till gångtrafikanter. Säg mig den pendlare som inte haft nära döden-upplevelser med kopplade hundar tvärs över cykelbanan eller barn som släpper barnvagnen och självmordsrusar framför en.

    Det som jag tror @Marcus är inne på är att trafikslagen bör separeras. Att cyklister buntas ihop med gångtrafikanter skapar en konstant tvingad symbios av dom båda trafikslagen. Det är egentligen inte gångtrafikanter som är problemet, utan att infrastrukturen för cyklar är gjord för gångtrafikanter. Gatukanter, brunnslock, "vackra blomkrukor" i vägen etc.

    Jag cyklade Gotland runt med sambon i somras och det var så skönt att befinna sig på en prioriterad väg där alla utfarter på vägen var väjningsskyldiga gentemot mig. Asfalten var kanon, kurvorna väl tilltagna och härligt breda vägar. Så ska det vara! Då skulle flera cykla!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails