onsdag 17 november 2010

Vägtullar i en liten håla?

Idag var det ruskigt och isigt kallt att cykla i Malmö, man blev påmind om att man bor i ett väldigt blåsigt och fuktigt hörn av Sverige. Detta hörn som man ändå måste älska att cykla i eftersom det funkar så bra. Trots (eller kanske snarare tack vare) den hårda väderleken var det mycket trevlig stämning i trafiken. Cyklister räckte ut handen och stannade för bilar där de ska stanna. Bilarna i sin tur verkade ta hänsyn till cyklisterna och lämnade gärna företräde.

En sak som slå mig varje gång jag sysslar med trafikfrågorna och skriver här på bloggen är vilka otroliga känslor som svallar upp hos folk när man talar det minsta illa om något fordon eller något tillhygge som används tillsammans med ett fordon, som t.ex. bilar, cyklar, väjningsplikter, mobiltelefoner, cykelhjälmar o.s.v. När jag började skriva om detta kände jag att detta var ett lagom kontroversiellt ämne, det finns ju lite viktigare saker kan man tycka, men icke. Säger man att bilen nog, trots allt har lite mycket svängrum, jag då blir soffpotatisarna helt vansinniga. Inte kan man väl leva ett liv utan bil! Säger man i stället att bilen faktiskt har en bra egenskap och inte kan tas bort helt i planeringen får man fanatiska cyklister över sig som menar att bilar är minsann djävulens påfund (vilket faktiskt egentligen är Monsanto, ja, alltså djävulen personifierad på jorden).

Därför är det otroligt underhållande att läsa kommentarerna på en artikel i Sydsvenskan idag där man skriver om att det kanske kommer bli en folkomröstning angående biltullar i Malmö. För min del kan jag inte bry mig mindre om biltullar inför eller inte. Jag cyklar inne i stan eftersom det bara är korkat, jobbigt och sjukt osmidigt att köra bil. Ska jag ut ur stan på någon längre tur tar jag ibland bilen. Har jag råd och viljan att köra bil har jag fan i mej råd och vilja att kunna betala lite för att jag smutsar ner och bullrar runt i närmiljön för andra människor. Har jag inte råd med det ska jag förmodligen inte köra bil heller. Sen kan jag förstå att vissa blir lite förskräckta, speciellt om man pendlar från en sovstad utanför Malmö och in i centrum. Vi har ju alltid kunnat köra in till jobb i de centrala delarna, men är detta en faktisk mänsklig rättighet? Det finns många fördelar med att bo inne i stan, men jag gillar det inte överdrivet mycket, mycket på grund av allt buller och alla avgaser, något jag själv inte bidrar med särskilt mycket, men får leva med eftersom andra verkar tycka det är en bra ide. Ska dessa människor inte få göra som de vill då? Jo, absolut, men jag anser att vi kanske borde tänka om lite, alla KAN inte köra runt själv som fån i en 2 tons bil. Det funkar inte. Speciellt inte om man tänker på den oljetopp som är väldigt på tapeten att diskutera nu.

Det kommer bli väldigt dyrt att köra bil i framtiden och det kanske är något att fundera på innan man börjar skrika om att bilar minsann måste kunna köra inne i stan hur de vill och utan kostnad. Vi har under väldigt lång tid i Sverige byggt våra samhällen kring bilen. Är man inte lite förutseende och planerar för möjligheten att alla kanske inte kommer kunna köra bil i framtiden är man rätt pyrt på det.

Att utveckla och bygga ut alternativ kan komma att vara en nödvändighet i framtiden och varför inte börja redan nu? Är det verkligen så hemskt att inte kunna köra bil? Är det så hemskt att det ska kosta lite om man ”förstör” omgivningen för sina människor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails