torsdag 7 mars 2013

Restart - Remake

Då var det dags att damma av den här gamla bloggen igen. Jag har haft ett längre uppehåll från att blogga här eftersom jag sysslat med bloggande på Sydsvenskan den senaste tiden. Sydsvenskan bestämde sig dock för att lägga ner ett gäng av sina bloggar och tyvärr var "På två hjul" en av dessa.

Jag älskar utmaningar och Sydsvenskan var en sådan. För ett bra tag sedan kände jag att det minsann behövdes en cykelblogg i svensk nyhetspress. Jag skred genast till handling och kontaktade Sydsvenskans webbredaktion för att försöka övertala dem till att ta in en cykelblogg. Jag träffade dem en dag på väg hem från jobb med cykeln från Lund till Malmö och berättade om mina tankar och mitt upplägg. Deras svar var, "absolut, det är ju jättebra", och så började jag blogga på Sydsvenskan. Det blev alltså inte den utmaningen jag trodde det skulle bli. Dock blev utmaningen en annan.

Att skriva en privat blogg som denna är en sak. Man har en begränsad skara läsare (dock oändligt högt värderade) och man är inte alls lika exponerad. På Sydsvenskan var läsarantalet väldigt stort, mellan 10000 och 14000 i månaden den första tiden och siffran låg högt under hela bloggens levnad. En stor utmaning var att skriva text som tilltalade en väldigt bred publik och dessutom en publik som inte alltid är på samma spår som en själv. Det har varit ganska höga vågor ibland i diskussionerna, tidvis i kommentarsfälten, men även per mail. Detta har dock varit lärorikt och otroligt roligt. En annan utmaning trädde fram nu i slutet. Sedan jag började skriva om cykling 2009 har det hänt mycket och cykling diskuteras och debatteras överallt idag, från fikarummen till riksdagen, något som inte alls var fallet 2009. Idag har man helt enkelt medvind i skrivandet och argumenten man använde 2009 är idag i var människan mun, det börjar bli svårt att hitta nya, spännande och kul saker att skriva om. Eller, ja, det kanske är så att det händer så mycket att man helt enkelt inte hinner med i svängarna.

Framöver kommer jag försöka skriva som tidigare, men nu kommer det sannolikt bli mer inriktat på cykeln som en nyckel i ett hållbart transportsystem inom stads- och samhällsutvecklingen. Bloggandet och inblandningen i diverse projekt har gjort att jag totalt bytt inrikting i mitt liv och fått ett nytt jobb. Jag disputerade och blev doktor i ekologi 2010, men jobbar idag dagligen strategiskt med att skapa ett hållbart trafik- och transportsystem. Något jag aldrig kunde drömma om när jag startade denna blogg den 22 oktober 2009.

Jag hoppas jag fortfarande kan ge er en god läsning och att jag får njuta av er läsares feedback, mail, kommentarer och entusiasm.

Cykla aktivt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails