onsdag 4 januari 2012

Trafikverkets förstudie av supercykelvägen mellan Malmö och Lund

Det är ett riktigt busväder i Malmö. Storm och regn. Ett riktigt Skånskt vinterväder med andra ord. Det känns som att det är motvind oavsett vilket håll man vänder sig. Känslan är, som vanligt, bra illustrerad på Yehudamoon.com.

Jag var på ett litet möte strax innan jul där bl.a. Trafikverket berättade om sin förstudie till supercykelvägen mellan Malmö och Lund. Jag vet att vi är många som vill ha till en förbättring av cykelstråket mellan dessa båda städer, men sådana här saker tar helt enkelt lång tid. Förstudien tar enbart upp alternativet där cykelvägen går tillsammans med den nya järnvägsutbyggnad som ska göras på sträckan Arlöv – Flackarp. Den sträckningen har det varit en del som gillat, medan andra inte tilltalas av tanken att cykla sidan om ett förbisusande tåg. Jag har väl inte varit superentusiastisk över det alternativet, men jag har börjat inse att det faktiskt skulle ha väldigt många fördelar och ett par av dessa finns beskrivna på Trafikverkets projektsida.

I förstudien tas fyra alternativ upp; (i) Nollalternativet, som är att inte göra något alls, (ii) Nollplusalternativet, som är att rusta upp befintlig cykelväg, (iii) Järnvägsalternativ öster och (iv) Järnvägsalternativ väster, vilket är en sträckning längs den nya järnvägen öster respektive väster om denna.

Jag har inte haft tid och ork att plöja igenom studien, men oavsett vilket kan jag känna att det säkert kommer bli bra, men det ligger ganska långt fram i tiden. Glädjande nog fick jag reda på att man börjar med (i) Nollplusalternativet redan i vår, d.v.s. man börjar rusta upp den cykelväg som redan finns längs Gamla Lundavägen. Som jag förstod det kommer man börja med de enklaste och mest trängande åtgärderna som t.ex. att ta bort metallräcket strax utanför Åkarp vid plantskolan. Detta är ju givetvis välkommet.

Detta gör dock att man slutar prata om en ”cykelhighway” för tillfället. Ytterligare en anledning till detta är att man från olika håll vill ha en standardisering i Sverige av vad en ”cykelhighway” innebär. Jag tycker det är väldigt vettig inställning, man borde göra en kategorisering och standardisering för alla cykelbanor/cykelvägar, ungefär som det finns för bilar. Det börjar poppa upp lite tankar kring cykelhighways här och var nu och det hade varit otroligt välkommet om man kunde enas, redan innan man plöjer ner en massa pengar i dessa, vilken standard de ska ha. Detta är något danskarna nu måste ta tag i efter att ha lanserat sina Cykelsuperstier. Så, återigen, ta lärdom av det cyklande grannlandet för att undvika att göra samma misstag som de gjort. De kan göra felen och få rätta till dem så vi slipper, det är bara att tacka och ta emot.

Så, sammanfattningsvis dröjer det tills det blir en supercykelväg mellan Malmö och Lund, men det är på gång. Denna kommer troligen göras i samband med att man bygger ut järnvägen mellan Arlöv och Flackarp och under tiden kommer man rusta upp den befintliga cykelsträckningen med början till våren.

Jag har blivit införstådd med att det är en hel del politiker och trafikplanerare som läser här, så det är bara för er läsare att säga vad ni har på hjärtat. Ju fler gånger vi säger det, desto större sannolikhet är det att det går fram. Så, tankar, reflektioner?

Cykla lugnt!

5 kommentarer:

  1. Tycker att vi ska försöka undvika ord som cykelhighway, cykelmotorväg mfl. Cykelhuvudled passar bättre

    SvaraRadera
  2. Jag är helt med dig i det Velonavia. Jag försöker undvika det och därav mina " " runt ordet. Jag försöker använda t.ex. supercykelväg efter cykelsuperstier och super cycle highways. Att använda ord med ordet motor i är ju otroligt missvisande. Cykelhuvudled är inte fel.

    SvaraRadera
  3. Det vore mäktigt med en plasttunnel att cykla i. Väder och vind blir då ingen faktor när man ska välja cykeln plus att det inte finns några bilar eller annat som stör ens framfart. En cykel-superhighway.

    Det borde gå att bygga relativt enkelt. det som behövs är i stort sett bara ett tak och väggar av igenomskinlig plast. väggarna bör börja ca 50cm från marken för ventilation och möjlighet för utrymming osv.

    om man stoppade dit ganska enkla fläktar skulle man kunna ha noll luftmotstånd oxå då skulle det kunna gå riktigt fort att åka till jobbet...

    tänk rörpost :)

    SvaraRadera
  4. En standardisering kanske inte spelar så stor roll för lokala pendlare, men kan vara avgörande för cykelturister eller andra som inte känner till området sedan tidigare som man vet vad man kan förvänta sig. Det underlättar säkert för underhåll också, vilket ofta kan vara minst lika viktigt som att leden blir av.

    SvaraRadera
  5. Jag gillar också ordet cykelhuvudled. Skillnaden mot vanlig cykelväg skulle vara att man slipper väjningsplikten. Det är förstås cyklisten som stryker med om en bilist inte observerar väjningsplikten i en korsning på en cykelhuvudled men jag tycker ändå man borde kunna klara säkerheten med t ex upphöjda överfarter. En stadslik miljö runt korsningen gör nog att bilister saktar ner, se en pedagogisk före/efter bild här: Конфигурации проездов / Driveway designs

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails